Fascynująca artystyczna podróż po świecie technologii. Wystawa Oskara Zięty
Zapraszamy na ponowne otwarcie wystawy „INFLATALES. Stalowe opowieści Oskara Zięty” w krakowskiej Galeria Architektury GAGA MOS przy ul. Rajskiej 12. APA Smart jest mecenasem wydarzenia. Na miejscu można zobaczyć połączenie sztuki, architektury z inteligentnymi technologiami.GDZIE: Galeria Architektury GAGA MOS, ul. Rajska 12, Kraków
KIEDY: 1 lutego – 1 marca 2021.
Wystawę można zwiedzać od wtorku do niedzieli w godz. 14:00 – 18:00. Wstęp wolny.
Sztuka, natura i technologia – te trzy obszary stanowią dla Oskara Zięty inspirację i prowokują go do wytwarzania takich form, które na długo zapadają odbiorcom w pamięć. Już niebawem każdy z nas będzie mógł uczestniczyć w tej zaskakującej przygodzie, bo artysta i APA Smart zapraszają na wystawę „INFLATALES. Stalowe opowieści Oskara Zięty”. Czego możemy się spodziewać?
Oskar Zięta to niepokorny artysta młodego pokolenia. Architekt i projektant procesów, łączący w swojej twórczości najnowsze technologie z formami, które nie znają granic geometrii. Wielokrotnie nagradzany (m.in. m.in. Designpreis Award, Red Dot, Audi Mentor Preis) za igrające ze zmysłami projekty.
Kolejną odsłoną twórczości tego wizjonera jest wspomniany wernisaż krakowskiej Galerii Architektury GAGA MOS, który rozpoczął się 22 października i potrwa aż do 29 listopada. APA Smart objęła mecenat nad tą wystawą.
Odbiorcy uczestniczący we wspomnianym wydarzeniu doświadczą zaawansowanych metod projektowania i wytwarzania. Niech zaskoczą Was fascynujące bioniczne obiekty, ujęte w zaskakującą, tajemniczą formę.
Czy zjawiska fizyczne rzeczywiście są nie do zmiany? Czy pewnych granic nie da się przekroczyć? Oskar Zięta w swoim stalowym teatrze udowadnia, że takie właściwości, jak lekkość czy wytrzymałość, nabierają zupełnie innego znaczenia niż dotychczas. To wszystko przyciąga i zaskakuje na wielu poziomach.
Chłodna elegancja stali, ale także wymyślna kolorystyka oraz przejścia tonalne cechujące lustra RONDO – pozorne sprzeczności stanowią efekt eksperymentów z obróbką materiałową oraz z wykorzystaniem pigmentów. Na scenie MOS króluje natomiast imponująca instalacja z okrągłych luster, które multiplikują obraz i zakrzywiają widzialny świat.
To, co jeszcze zachwyca w wernisażu Zięty, to efemeryczne, umowne przejścia między scenami, z których zbudowana jest wystawa. Na każdej z nich znajduje się inny obiekt lub rzeźba – niektóre są dosłowne i minimalistyczne, a inne przenoszą odbiorcę do magicznej rzeczywistości światła, miraży, barwnych kolaży. To prawdziwie zmysłowe przeżycie.
Jak powstają dzieła Zięty?
U Zięty zaskakujący jest nie tylko efekt artystyczny, ale również sposób wytwarzania dzieł. Powstają one w procesie kształtowania metalu metodą FiDU, w której kluczowa jest współpraca człowieka z maszyną.
Sama filozofia wystawy zdaje się doskonale łączyć ze wspomnianą technologią. Philip Fimmano w książce “A Labour of Love” pisze: Nagle maszyna nie jest już przeciwieństwem nieokiełznanej innowacji, ale służebnicą projektanta; umożliwia, upiększa i rozwija produkcję. Człowiek i maszyna w końcu łączą się i stają się jednością.
Te dwa wersy zdają się idealnie opisywać założenie wernisażu, jak i całej twórczości Oskara Zięty. Warto uczestniczyć w tej niecodziennej podróży, prowadzącej przez świat kreacji i ścisłych powiązań między maszyną, technologią, materiałem i człowiekiem.